fredag 8. november 2013

Blogg som en læringsressurs.

Medier innen digitale verktøy er kommet for å bli, og det lureste vi kan gjøre er å tilegne oss erfaring på dette område. Mediene spiller en viktig rolle i dagens samfunn, og de er viktige kilder til informasjon. For at våre neste generasjoner skal kunne klare å kommunisere via digitale medier, trenger de erfaring, innsikt, kunnskap og veiledning. Slik at de på denne måten kan bli ansvarsbevisste og gode nettbrukere, og få gode relasjoner til digitale medier. Vår jobb som lærere, blir blant annet å sørge for dette.  I LK06 står det blant annet om de grunnleggende ferdighetene, her er å kunne bruke digitale verktøy et av dem.

″Å kunne bruke digitale verktøy vil si å kunne bruke og hente fram, lagre, skape, presentere, vurdere og utveksle informasjon″ (LK06, 2006, s.19).

Blogg er et digitalt verktøy, og dette verktøyet er det mange unge som bruker. Enten om de blogger selv, eller om de leser andres blogger. Verden er full av alle mulige slags blogger, alt i fra matblogger til moteblogger, til fotoblogger til fugleblogger. Ordet blogg er kort for «web-logg». Blogg er en form for personlig journal eller dagbok, som publiserer på nett. Den kan minne oss om en personlig hjemmeside.

Så, er det mulig å bruke blogg som en som en læringsressurs i kunst og håndverksfaget i skolen, og i så fall hvordan?

Svaret er ja, dette er så klart mulig. Et viktig grunnlag for læring og utvikling, er at elevene settes i situasjoner hvor de får relevante oppgaver og utfordringer, for slik å utvikle kompetanse (Lepperød, J., Kallestad, T., & Gilje, Ø., 2013, S.155).  Et viktig punkt med tanke på å bruke blogg som en læringsressurs, er at elevene får et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av internett. Elevene må vite hvordan internett fungerer, og de trenger å lære, å være klar over at alt som publiseres på nett, alltid vil finnes der et sted. Flere steder i kunnskapsløftet blir det nevnt hvor viktig det er å ha holdninger til kildekritikk, personvern, og vite om reglene for opphavsrett.

Gjennom blogg kan elevene lære mye. Det er spennende, lærerikt, interessant og nytt, og man kan få utfordret elevene på deres eget plan. Det er jo ikke noe hemmelighet at mange av de unge er mye flinkere, og har mer kunnskap om de digitale verktøyene enn oss lærere. Her må man bare gripe fatt i mulighetene! Gjennom blogg kan elevene få presentert, reflektert, dokumentert og kommunisert, noe som er sentralt i de grunnleggende ferdighetene i LK06.  I kunst og håndverksfaget forståes de digitale ferdighetene som blant annet å produsere informasjon i tekst og bilder (Utdanningsdirektoratet, 2006). Hva vil vel være en bedre måte enn blogg, å få vist dette på?

I kunst og håndverk kan blogg være en fin måte å vise andre elever, lærere og foreldre hva man driver med i faget. Man kan vise den skapende prosessen, og få ta del i ″reisen″ fra materiale til ferdig produkt. Bloggen kan brukes til å videreformidle hva som er laget, både ved tekst, bilder og videoer. Da kan elevene få jobbe med sammensatte tekster, hvor bloggen fungerer som en multimodal presentasjon. Prosessen med å lage en blogg kan elevene få delta i, da får de innblikk i hvordan en blogg kan fungere, og de kan selv være med å ta bilder, laste dem opp, og skrive tekster. Mulighetene er uendelige, med blogg som verktøy. I en klasse behøver heller ikke hver elev å ha hver sin blogg, man kan ha gruppeblogg eller en klasseblogg.

Å bruke blogg som en læringsressurs i skolen, må så klart tilpasses de ulike trinnene. Man kan ikke forvente like mye av de yngste, som de eldste. På de minste trinnene må en lærer ta mye mer ansvar og styring, enn på de største trinnene.

Tilslutt vil jeg bare si at det er veldig viktig å la elevene få prøve ut og jobbe med digitale medier. Det er viktig å la de bli kjent med verktøyene og for oss, gi dem veiledning så de kan få best mulig forutsetninger for å kunne bruke nettet på en trygg og ordentlig måte.


·         Kunnskapsdepartementet (KUD) 2006: Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06), fag- og læreplaner i grunnskolen, Pendlex Norsk skoleinformasjon, Oslo
·         Lepperød, J., Kallestad, T., & Gilje, Ø. (2013). Kunst håndverk teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS
·         Store Norske Leksikon. (2009). Blogg. Hentet 02.11.2013, fra http://snl.no/blogg
·         Wikipedia.(2013). Blogg. Hentet 02.11.13, fra http://no.wikipedia.org/wiki/Blogg
·         Utdanningsdirektoratet. (2006). Læreplan i kunst og håndverk. Hentet 08.11.13 http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Hele/Grunnleggende_ferdigheter/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar