søndag 3. november 2013

Hvordan lage header til bloggen.



Om headeren er klar til å legges ut, kan du gå nederst på dette innlegget. Der kommer biten om hvordan du laster opp headeren din. Øverst her kommer en del om hvordan du lager en header. 

 Lage header

Jeg pleier å bruke Adobe Photoshop til å lage headeren i, men du kan også bruke et bilderedigeringsprogram som heter gimp. Dette er et gratisprogram, som du kan laste ned her.

Photoshop: 
Jeg starter med å åpne new blank file, deretter skriver jeg inn størrelsen på headeren. Jeg bruker å ha 1200x450 pixels


Da skal da ha et skjermbilde som ser ca. slik her ut.



Så må du begynne å legge inn elementer du vil ha med i headeren din. Jeg har tatt bilder av bokstaver som jeg har laget i forskjellige materialer.



Slik ble ordene som jeg skal bruke i headeren seende ut.


 
 
Videre plasserte jeg alt inn på "den blanke filen" min, og la også til en bakgrunn. 



Når du skal lagre, lagrer du det som jpeg fil, det forandrer du bare i feltet format. Deretter lagrer du det bare i den mappen du ønsker på datamaskinen din.



Da er det klart for å legge headeren inn på bloggen din.



Header inn på blogg 
  1.  Når du har åpnet bloggen din, trykker du på utforming i høyre hjørne. 
  2.  Her trykker du på rediger på headerboksen.
  3.  Velg bilde fra datamaskin, og trykk på velg fil, deretter finner du mappen du har lagret headeren din i. Når du har trykt her, kommer det til å gå litt tid mens headeren lastes opp.
  4.  Når den er ferdig lastet opp, trykker du lagre.
  5.  Trykk også lagre når du kommer tilbake til utforming"-siden".






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar